3 gode råd: Præster bedre på jobbet med en god søvn

sover-pyjamas

Du kender det sikkert godt. Du sidder på arbejdet og hænger lidt med hovedet. Du føler, at der er lidt for mange opgaver foran dig og lidt for længe til fyraften. Manglende energi på jobbet skyldes ofte, at man ikke har fået en ordentlig nats søvn. Hvis du ikke får genopladet dine batterier om natten, kan det nemlig gå ud over din præstation på jobbet. Vi giver dig her tre gode råd til at forbedre din nattesøvn og dermed din produktivitet på arbejdet.

Gå i seng i ordentlig tid

Det føles måske som logik for burhøns, at man skal gå i seng i ordentlig tid, hvis man gerne vil vågne frisk og veludhvilet næste morgen. Alligevel er der alt for mange danskere, der ikke får de anbefalede 7-8 timers søvn hver nat.

Det kan være fristende at blive siddende på sofaen om aftenen og tage endnu et afsnit af den nyeste favoritserie på én af de mange streamingtjenester. Det er dog en rigtig dårlig idé, hvis du gerne vil have energi til at præstere på jobbet dagen efter. Sluk i stedet for fjernsynet i god tid, så din hjerne kan nå at slappe af, inden du går i seng.

Ingen skærme i soveværelset

Hvis du gerne vil forbedre din nattesøvn, er det også en rigtig god idé at lade smartphones, tablets, laptops og fjernsynsskærme blive i stuen. Faktisk anbefales det, at man slet ikke kigger på en skærm en time op til, at man lægger sig til at sove. Det blå lys fra skærmen går nemlig ind og aktiverer vores hjerner i en grad, der ikke er gavnlig for søvnen. Det kan i stedet anbefales at tage en god bog med ind i sengen, da det hjælper din hjerne med at falde til ro.

Hvis du absolut skal have din smartphone med ind til sengen, fordi du bruger den som vækkeur, er det vigtigt, at du benytter dig af dens teknologiske hjælpemidler. Sørg for at den er sat på nattilstand, så der ikke kommer nogen lyde fra notifikationer og beskeder i løbet af natten.

Invester i en god madras

En god madras er alfa og omega for en god nats søvn. Hvis du følger rådet om 7-8 timers søvn hver nat, tilbringer du op imod en tredjedel af dit liv i sengen. Når du tilbringer så mange timer i sengen, er det vigtigt, at din madras passer til din krops behov. Hvis du sover på en madras, der er enten for hård eller for blød til dig, kan det gå ud over din ryg og dermed kvaliteten af din søvn.

Hvis du skal ud at investere i nye senge, er det også værd at overveje, hvad topmadrassen er lavet af. Topmadrasser med latexfyld er f.eks. et godt valg, hvis du døjer med at svede om natten. Omvendt er det en god idé at gå efter en topmadras med Memory foam, hvis du har problemer med at holde varmen i sengen.

Hvis du følger disse tre råd, er du godt på vej til at forbedre både din nattesøvn og din præstation på jobbet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *